HomeTalvilomalla OslossaTalvilomalla Oslossa

Talvilomalla Oslossa

Lisää oma reseptisi osoitteessa omatreseptit.fi

Lasten koulun talviloma-aika lähestyi. Olin luvannut jo aikaa sitten, että nyt teemme jotain kivaa yhdesssä. Meidän perheessä työni määrittelee kaikki aikataulut. Koskaan ennen meillä ei ole ehditty pitää talvilomaa, eikö totta puhuakseni olisi ehditty nytkään, mutta koska olin luvannut, en voinut enää perääntyä. Enkä edes halunnut.

Kun tekee seitsemän päiväistä työviikkoa lähteäkseen aamulla ja palatakseen myöhään illalla, tuntuu aika nopeasti siltä että kropassa sijaitseva bensatankki on typötyhjä. Niin nytkin.
Loma tuntui enemmän kuin tarpeelliselta.

Olin haaveillut pikamatkasta etelän lämpöön tai Lappiin, jossa en ole vielä koskaan käynyt. Tiedusteltuani Lapin hintoja, totesin että se saa jäädä. Tänäkin vuonna.
Halusin matkaan mukaan kotoa jo muuttaneen tyttöni, eikä hän saanut vapaata töistä neljää päivää enempää.
Siispä näillä spekseillä matkaa etsimään.
Lopulta jäljelle jäi kolme vaihtoehtoa. Lento Roomaan, mutta yksi yö pitäisi yöpyä Istanbulissa. Toinen vaihtoehto oli matkustaa Bosnia Hertzegovinaan, mutta yksi yö pitäisi viettää Ukrainassa. Normaalisti kaikki nämä kiehtoisi, mutta ei tässä maailmantilanteessa.
Istanbul on yksi satumaisimmista kaupungeista joissa olen käynyt ja Rooma olisi tietysti myös kaunis, kuten Bosnia Hertzegovinakin. Mikä tahansa näistä olisi ollut ihana näyttää lapsille, mutta tällä kertaa totesin, että turha riskeeraaminen ei kannata.
Niinpä valitsin kolmannen vaihtoehdon. Varasin matkat Osloon. Edestakaiset lennot maksoivat sata euroa per henkilö. Ihan kohtuullista, vaikka aiemmin kahden henkilön edestakaiset lennot maksoivat suunnilleen saman verran.
Olin vuotta aiemmin käynyt siellä mieheni kanssa kahdestaan. Kaikki varoittelivat hinnoista. Emme huomanneet niissä juuri eroja Suomeen nähden.
Nyt kun matkassa oli mukana viisi ihmistä, korkeat hinnat huomasi herkemmin.
Tämän kokoiselle perheelle majoitus on aina matkan suurin menoerä. Usein joudumme ottamaan kaksi huonetta, joten tällä kertaa valitsin huoneiston.
Huoneisto sijaitsi oopperatalon lähistöllä meren rannalla kerrostalokorttelissa, joka oli selvästi kallista aluetta. Pienellä rantakadulla oli muutama ravintola ja kahvila, sekä korttelista löytyi ruokakauppa.
Huoneisto maksoi kolmelta yöltä noin 400 euroa. Siinä oli kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö, parveke ja kylpyhuone.
Vaikka en itse ole lainkaan kerrostaloihminen, tämä huoneisto oli ihan ok. Saimme oleskella kuin kotona. Lapset viettivät aikaa iltaisin olohuoneessa, kun itse nautiskelin loikoilusta sängyllä.
Olimme katsoneet säätiedotuksesta säätä ja se piti paikkaansa viimeiseen hetkeen. Oslon lentokentältä on helpoin ottaa juna suoraan keskustaan. Alkumatka oli upea. Kiisimme läpi valkoisten peltojen, kunnes yhtäkkiä sukelsimme sakeaan sumuun. Maisema oli sumun peittämä, eikä edes keskustassa tiennyt että edessä on meri, jos ei katsellut sumun piiloon jäänyttä maisemaa aivan rannalla.
Seuraavana päivänä sumu oli kadonnut. Maisema näyttäytyi selkeämmin, mutta sää oli harmaa. Kapusimme lähellä sijaitsevan oopperatalon katolle. Vieressä oli useita työmaita. Viereen rakennettiin aivan rantaan museota ja toiselle laidalle hotellia. Nostureita oli kaikkialla ja työmiehille oli tehty valtava alue konteista. Oopperatalon reunaa kulkiessa näki suoraan sisälle, jossa oli ompelimo ja kampaamo, jonka ikkunalaudalla oli rivissä kaikenlaisia näyttäviä peruukkeja.
Oslon ydinkeskusta on pieni ja muistuttaa kovasti Helsingin Esplanadia ja sen ympäristöä. Kaupoissa ravaaminen tuntuu turhalta, sillä hintataso on Suomen tasoa tai kalliimpaa. Oslossa on kiva tehdä muuta.
Niinpä mekin matkustimme metrolla ja kävellen tunnettuun Vigelandin puistoon, jossa oli toistasataa erikoista patsasta ihmisistä. Puisto oli valtava ja varmasti kesäaikaan todella kaunis.
Saman metroreitin varrella, mutta hieman kaupeampana olisi ollut Holmenkollen, mutta koska sää oli harmaa, päätimme katsoa pitäisikö säätiedotus paikkansa ja jätimme Holmenkollenin seuraavaan päivään.
Matkustimme päivälipulla takaisin keskustaan ja kävimme puiston laidalla sijaitsevaa kuninkaanlinnaa katsomassa.
Pihan vartijat seisoivat asemissa linnan edustalla aseet olkapäätä vasten. Aasialaiset halusivat ottaa yhteiskuvia heidän kanssaan.
Kävelimme rinnettä alas takaisin keskustaan ja etsimme ruokapaikkaa. Oslossa ruokapaikat ovat vähissä ja ne ovat suhteellisen hintavia. Pizzasta saa pulittaa noin 30 euroa kappaleelta. Menimme texmexpaikkaan, jossa tilasimme burritot ja nacholautasen. Viiden hengen pikaruoka juomineen kustansi reilut sata euroa.
Päivä alkoi olla jo illassa ja palasimme huoneistolle.
Onneksi olimme malttaneet jättää Holmenkollenin seuraavalle päivälle, sillä silloin paistoi aurinko kirkkaalta taivaalta. Otimme jälleen liput metroaseman automaatista. Päiväliput (vuorokauden voimassa olevat) kustantavat noin kymmenen euroa henkilöltä ja niitä voi käyttää metroissa, junissa, ratikoissa ja busseissa. Tämä onkin järkevä tapa matkustaa, sillä silloin voi hypätä mihin tahansa kulkuneuvoon ja ihmetellä maisemia.
Holmenkollenilla oli juuri niin kaunista kuin muistinkin. Paikalliset ihmiset lapsesta vaariin hiihtivät hiihtoladuilla mäkihyppytornin kohotessa vieressä korkeuksiin.
Paistattelimme päivää muutaman tunnin ajan ja kävimme katsomassa Ikuista tulta lähellä metroasemaa.
Metromatka keskustasta Holmenkollenille ja päinvastoin on kaunein metroreitti jolla olen koskaan ollut. Korkealle rinteeseen kohoava reitti on maisemiltaan upea ja reitille jää toinen toistaan idyllisempiä villoja. Metro kulkee paikoin jopa kävelyvauhtia. Laskettelurinteet sijaitsevat Holmenkollenin lähimaastossa.
Oslon ottaa haltuun muutamassa päivässä. Käytimme aikaa kahviloissa jotka sijaitsivat ostoskeskuksissa. Herkulliset leivonnaiset olivat kohtuuhintaisia. Viidellä eurolla sai ison palan herkullista kakkua tai piirasta.
Lähtöpäivänä siivosimme huoneiston, vaikka siivous kuuluikin hintaan. Olin illalla pessyt kylpyhuoneen pesukoneessa matkavaatteemme ja kuivannut ne kuivausrummussa.
Harmitti että jouduimme luovuttamaan huoneiston niin aikaisin, sillä edessä oli iltalento. Kävimme syömässä ja kiertelimme muutamissa kaupoissa ennen lentokentälle lähtöä.
Sää heikkeni. Suomessa oli myrsky. Lennot olivat peräjälkeen myöhässä, niin meidänkin lento moneen otteeseen. Välilä jo mietimme pääsemmekö kotiin ollenkaan.
Yhtäkkiä sää selkeni. Naiskapteenin luotsaama lento saapui Helsingistä myöhässä ja lähti ilmaan uusi lasti mukanaan. Loppuvaiheessa jouduimme valtavaan lumimyräkkään. Näkyvyys oli nolla, kone heittelehti ja mietin miten hienoa on, että meillä on myös naislentäjiä.
Kone laskeutui Helsinki-Vantaalle ja muutaman päivän miniloma vietetty yhdessä perheen kanssa.
Seuraavana päivänä suuntasin ruokakauppaan kuvausraaka-aineostoksille ja aloitin työt.