HomeKroatian matkaKroatian matka

Kroatian matka

Toukokuussa 2016 lensimme Janeten kanssa Kroatiaan Splitiin. Tämä oli kahdenkeskinen matkamme. Olin käynyt muutamaa vuotta aiemmin miehen kanssa Dubrovnikissa ja ihastuimme maahan. Pikkutyttöjen kanssa olimme käyneet aiemmin keväällä Espanjassa ja Lontoossa. Nyt oli toiseksi vanhimman vuoro päästä jonnekin. Olimme molemmat äärimmäisen väsyneitä raskaaseen ajanjaksoon. Janette oli käytännössä maannut pimeässä makuuhuoneessa kaksi ja puoli kuukautta 24 tuntia vuorokaudessa. Hän ei voinut tehdä töitä, eikä tavata kavereita, sillä silmä oli niin valonarka ja kipeä, ettei sitä voinut pitää auki. Surin nuoren tytön elämää ja ahdistuin kun mietin miten hän selviää, jos näkökyky heikkenee niin paljon, että hän sokeutuu. Olin ollut turhautunut paikallaan junnaavaan hoitoon, joka ei tuntunut etenevän oikein mihinkään. Tämä matka jos mikä, tuli tarpeeseen.

Tässä kohtaa vielä iloitsimme hyvästä ja edullisesta ruoasta.

Lisää oma reseptisi osoitteessa omatreseptit.fi

Pidän siitä että hotelliasukkaita ajatellaan. Mikä olisi mukavampi kulkuväline kesähelteellä kuin polkupyörä.

Olin varannut hotellin lähisaarelta Bracista. Menimme taksilla lentokentältä satamaan ja odotimme innolla lomaamme. Pienen laivamatkan jälkeen olimme perillä. Taksi vei meidän lähikylään moderniin hotelliin, jonka pihalla komeili kiva uima-allas ja liuta aurinkotuoleja. Huomasimme olevamme hotellin ainoat asiakkaat, sillä kesäsesonki ei ollut vielä alkanut. Sutivanin kylä oli uskomattoman kaunis. Rantaa pitkin ajelimme hotellin polkupyörillä ja löysimme pieniä poukamia, joissa makoilimme auringossa. Rakennusmiehet keikkuivat telineillään. Hotellitarjontaa selkeästi kasvatettiin. Meidän lisäksi kylällä näkyi vain muutamia satunnaisia turisteja.
Paikka oli upea, mutta iso miinus oli, että kylässä oli vain kaksi ravintolaa, joista toinen aukaisi ovensa vasta iltaviideltä, jolloin olimme jo hirvittävän nälkäisiä. Toisesta sai vain huonoa salaattia. Aloimme muuttua äkäisiksi. Olimme lomalla, mutta ilman ruokaa. Rantakahviloista sai colaa, kahvia ja kaljaa.

Hotelli oli käsittääkseni uusi ja kaikki oli modernia. Merinäkymäksi luvattu näkymä oli pettymys. Parvekkeelta näkyi hiekkakenttä ja marketti. Ja se meri, jos oikein varvisti naapuriparvekkeen yli.

Vähän erilainen taskuparkki.

Pannacottaa ja hapankirsikoita

V

Sutivanin kylässä oli hiljaista. Törmäsimme muutamassa päivässä vain muutamaan turistiin.

Hotellivaraus oli tehty viideksi päiväksi, mutta lähdimme kahden yön jälkeen. Teimme uuden varauksen sataman läheltä Supetarista. Hotellin työntekijä oli silminnähden harmissaan että lähdimme kesken loman. Kiitimme loistavasta palvelusta, mutta sanoimme että me haluamme lomallamme myös ruokaa. Pyysin, että he kyläläisten kesken pohtisivat asiaa ennen seuraavan sesongin alkua. Hän vei meidät ystävällisesti omalla autollaan Supetariin. Otimme yhden yön majoituksen kotoisasta hotellista ja lähdimme kuumeisesti etsimään ruokaa. Kaikki ravintolat tuntuivat olevan päivällä kiinni. Rantakadulta löytyi yksi paikka, josta saimme annokset. Ruoka ei ollut kovin kaksista, mutta oli sentään tyhjää parempaa.

Kuivaa lihaa ja kuivaa ruotoista kalaa. Ja ne ikuiset ranskalaiset!

Janeten viesti kotiin=)

Illalla päätimme etsiä kehutun ravintolan, sillä olimme kuolla nälkään. Matkalla sovimme, että nyt tilataan kaikki mitä halutaan, sillä meillä oli hirvittävä nälkä.
Restaurant Punta löytyi niemen kärjestä Supetarista ja oli loistava. Tilasimme useamman aterian jälkiruokineen. Varuiksi tilasimme mukaan vielä iltapalan. Tarjoilijamies vitsaili, ettei myy meille enää mitään, sillä halkeaisimme.

Ravintola Punta oli saanut hyvät arvostelut ja löysimme sen niemen poukamasta hieman etsittyämme. Mikäli reissaat Supetarissa, etsi ihmeessä tämä ravintola!

Seuraavana päivänä jatkoimme Jadrolinijan lautalla Splitiin. Olimme ihastuneet hotelliin, joka näytti kuvauksen perusteella upealta. Totuus oli jotain ihan muuta. Huone oli kyllä siisti, mutta kaukana siitä upeasta näkymästä jota netissä esiteltiin. Splitin vanhaan kaupunkiin oli muutaman kilometrin matka. Lähistöltä löytyi halpa pikaruokapaikka, josta haimme useamman kerran syötävää. Muuta ei ollut. Onneksi olimme viisastuneet vahingosta ja varanneet huoneen vain kahdeksi yöksi.

Tutkailimme huoneessamme lähialueen hotellitarjontaa ja löysimme kivan pienen perheomisteisen hotellin uima-altaalla melkein naapurikadulta. Vaihdoimme loppumatkaksi hotellia. Makoilimme altaalla, kävelimme kaupungilla ja tutustuimme useamman kerran vanhan kaupungin kauppoihin ja ruokapaikkoihin.

Lähtöpäivän aamuna taivaalle alkoi kertyä ukkospilviä ja alkoi salamoida. Pakkasimme hyvillä mielin tavaramme ja suuntasimme lentokentälle.

Split on uskomattoman kaunis kaupunki ja lähisaarilla kannattaa ehdottomasti poiketa. Parhaat ruokapaikat Splitistä löytyvät vanhasta kaupungista. Alueella on myös kivoja hiekkarantoja.
Kotimatkalla katsoin lentokoneessa nukkuvaa tyttöäni ja mietin miten saisin ajan kulumaan. Muistin että kustantaja oli ennen matkaamme kysynyt voisinko toteuttaa kirjan nyhtökaurasta. Kaivoin käsilaukusta hotelliesitteen, jonka toisella puolella oli tilaa. Parinkymmenen minuutin päästä olin suunnitellut kirjan 50 reseptiä.