HomeKotimatkallaKotimatkalla

Kotimatkalla

Olimme pakanneet rinkat illalla kotimatkaa varten. Herätys oli ennen kukonlaulua. Vaikka matka oli täynnä yllätyksiä, jäljellä oli vielä kutkuttavin. Me emme lähteneetkään vielä kotiin, vaan pyysin tyttöjä ottamaan käsimatkatavaroihin yhdet vaihtovaatteet.

Matka jatkui Pariisiin. Olin onnistunut pitämään reissun käänteet hyvin salassa. Lähtöselvitimme tavaramme suoraan Helsinkiin ja olimme iloisia, ettei meidän tarvinnut kantaa kaikkea tavaramäärää mukanamme. Olin varannut edellisenä päivänä hotellin Pariisista. Olin käynyt siellä kerran aiemmin ja mielikuvani lähinnä ihmisistä oli todella huono. Pariisi oli ollut ehdottomasti kehnoin matkakohde ikinä. Nyt tuntui kuin olisimme menneet ihan eri maahan. Sillä erotuksella, että paikalla jökötti tismalleen sama Eiffel-torni ja Riemukaari kuin aiemmin. Ihmiset olivat ystävällisiä, iloisia ja hyväntuulisia. Mitä ihmettä täällä oli tapahtunut? Oliko terrori-iskut tehneet ihmisistä inhimillisempiä toisiaan kohtaan? Oli selitys mikä tahansa, muutin mieleni ja hautasin ”Pariisi on perseestä” lausahdukseni.

Ostimme päivän julkisen liikenteen liput, joilla saimme suhata ristiin rastiin Pariisia kaikilla julkisilla liikennevälineillä. Ilma oli todella kolea. Kävimme katsomassa Notre Damen, Eiffel-tornin ja kävelimme Avenue des Champs-Élyséellä. Piipahdimme vielä Riemukaarella ja nautimme maittavan aterian ravintolassa.

Lensimme Pariisiin, jossa oli Espanjan kesän jälkeen KYLMÄ! Kävin ostamassa itselleni kämmekkäät, joihin yritin piilotella sormiani nyrkkiin.

Kävelimme katsomaan tunnettua Notre Damen katedraalia, joka sijaitsee Seinen rannalla Citén saarella.

Jatkoimme matkaa Eiffel-tornille.

Jonot olivat pitkät ja meillä oli kylmä. Ei maksanut vaivaa jäädä jonottelemaan. Olen kerran kavunnut rappuset näköalatasanteelle ja pelkäsin kuollakseni. Kutsunkin tornia rappurallihökötykseksi. Rappusista näkee läpi. Korkeanpaikankammoiselle ne ovat ehdottoman kammottavat. Olisin voinut tehdä sen lasten vuoksi, mutta he tyytyivät tilanteeseen ja jatkoimme matkaa.

Puistossa pelattiin Huijareiden kaupunki -ohjelmasta tuttua rahahuijauspeliä. Katseltiin sitä sivummalta ja nähtiin miten homma toimii. Kun polkupyöräpoliisit saapuivat puistoon, katosi peliporukatkin ihmisvilinään. Tässä kohtaa kannattaa myös käsilaukuista pitää hyvää huolta.

Muutamia hääpareja oli kuvauttamassa itseään taustalla Eiffel-torni.

Lapset söivät Nutella-kreppejä.

Piipahdime vielä pakollisella Riemukaarella ja sitten koukkasimme Avenue des Champs-Élysées’llä jota kutsutaan yhdeksi maailman kuuluisimmaksi kaduksi.

Lisää oma reseptisi osoitteessa omatreseptit.fi

Tämä kuva on otettu H&M -myymälän kodintarvikeosaston ikkunasta.

Hotellivaraus oli todella onnistunut. Ensimmäistä kertaa ikinä, meillä oli lentokenttähotelli. Todellisuudessa lentokenttähotelleja oli -jos ei nyt sadoittain, niin ainakin kymmenittäin. Niille pääsi suoraan terminaalista busseilla ja junalla. Huoneemme oli erittäin siisti ja moderni ja siinä oli parisängyn lisäksi levitettävä sohva.

Oli kätevä palata junalla hotellille lepäilemään. Aamulla menimme aseman välin verran lentokenttäjunalla kentälle ja kotia kohti.

Melkoinen viikko. Ehdimme nähdä ja kokea kolme maata, levätä ja nauttia lomasta.

Matkamme oli kaikin tavoin onnistunut. Joulukalenterista paljastui kaikenlaista pikkuherkkua, koska en kiireiltäni ehtinyt panostaa yllätyksiin sen enempää. Töitä oli niin paljon, että näytti siltä, että ehdin miettiä jouluaattoa vasta aatonaattoiltana.